Kjør forsiktig!

Av: Rune Fredriksen, utvalgsleder for samferdsel, klima og miljø

I regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) er det satt som mål at ingen skal omkomme i veitrafikken i 2050. Dette er ambisiøse mål som igjen setter en tydelig retning og forventning for trafikksikkerhetsarbeidet i fylker og kommuner.

Analyser fra Statens vegvesen av dødsulykkene i Norge peker på årsaker som for høy fart, rus og uoppmerksomhet.  40 prosent av dødsulykkene i perioden 2017-2020 er relatert alvorlige og farlige lovbrudd i trafikken; ruskjøring og fartsoverskridelser over grensen til beslag av førerkort. (TØI-rapport, 2020)

Fylkeskommunene har ansvar for å samordne tiltak for å fremme trafikksikkerheten i fylket. Tiltakene skal bygge opp under arbeidet med å nå de nasjonale målene i trafikksikkerhetsarbeidet beskrevet i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025.

De prioriterte innsatsområdene er: Fart, rus, beltebruk og riktig sikring av barn og uoppmerksomhet. Målet er at innsats på disse områdene skal bidra til en forventet reduksjon i drepte og hardt skadde.

rune

Rune Fredriksen, utvalgsleder for samferdsel, klima og miljø

"Vi skal legge til rette for samarbeid og vi skal fungere som bindeledd mellom ulike aktører og nasjonalt og lokalt nivå."

Ulykkesstatistikken viser at risikoen for å bli drept eller hardt skadd er ulik for ulike aldersgrupper. Risikoen er høyest for ungdom (16-19 år) og for eldre (75+).

Det blir derfor viktig å sikre seg et godt kunnskapsgrunnlag om reisevaner og skolereiser for barn og ungdom. Dette gjelder fra barneskole til videregående skole. I tillegg må vi vite mer om hvordan eldre (75+) reiser og hvilke behov de har.

En annen utsatt gruppe er MC-førere. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd per km er om lag ni ganger høyere for moped, om lag 18 ganger høyere for tung/mellomtung motorsykkel og hele 50 ganger høyere for lett motorsykkel, sammenliknet med bilførere*. Her blir tiltak rettet mot kompetansebyggende aktivitet for MC-førere viktig.

Østfold fylkeskommune har et spesielt ansvar som veieier for de fylkeskommunale veiene, men vi har også andre roller som er viktige: skoleeier, arbeidsgiver, innkjøper og ansvarlig for folkehelsearbeidet i regionen. Fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU) bør ha en aktiv rolle i oppfølgingen av fylkeskommunens tiltak.

Vi skal legge til rette for samarbeid og vi skal fungere som bindeledd mellom ulike aktører og nasjonalt og lokalt nivå. Vi samarbeider med Statens vegvesen, kommuneregionene i Østfold, Trygg trafikk og politiet for å redusere antall ulykker og for å finne ut hvordan vi kan jobbe sammen for å utnytte de ressursene vi har tilgjengelig.

Det viktigste ansvaret ligger hos den enkelte av oss.